perjantai 9. syyskuuta 2016

Assassin's Quest

"Assassin's Quest" päättää Robin Hobbin Farseer-trilogian, joka alkoi kirjasta "Assassin's Apprentice".

Kuutta Herttuakuntaa uhkaa kirjaimellisesti kuolemaan kammottavampi kohtalo. Vanha kuningas Shrewd on kuollut (murhattu) ja kruununprinssi Verity kadonnut vuorille etsiessään myyttisiä hahmoja avuksi rannikkokyliin hyökkäileviä ulkosaarelaisia vastaan.

Verityn kiero velipuoli Regal on nyt vilpillisin mielin kruunannut itsensä kuninkaaksi. Välittämättä rannikkoprovinssien ahdingosta vihollisten kynsissä Regal keskittyy juhlimaan turvallisessa ja rehevässä sisämaassa. Regalin värejä kantavat sotilaat ylläpitävät kuninkaan rauhaa käyttäytymällä kuin maantierosvot.

Burrich ja Chade lavastivat Fitzin kuoleman saadakseen hänet salakuljetettua Regalin tyrmistä. Kokemus ei kuitenkaan tehnyt hyvää Fitzin päälle; Fitz ehti lyhyen "kuolemansa" aikana ihastua liikaa suden elämään. Nyt Fitzin pitäisi kuitenkin taas ryhtyä kuninkaan mieheksi ja lähteä etsimään Verityä. Sitä ennen Fitz haluaa tappaa Regalin - ihan itsensä vuoksi.

Hobb osaa kirjoittaa pahiksia, joita lukija pystyy oikeasti inhoamaan; koko kirjan alkupuoliskon olin kuin piirrettyjen agressiivinen pikku jyrsijä, joka pomppii pöydällä ja kiljuu: "Tapa! Tapa se! Tapa ne kaikki!" En siis todellakaan toivonut mitään sopuratkaisua Regalille, Willille ja näiden kumppaneille :D

Mukana Fitzin pitkällä ja vaarallisella matkalla on myös uusia ja vanhoja ystäviä, jotka ihastuttivat ja välillä huvittivat suuresti ainakin tätä lukijaa.

Jäin kaipaamaan vähän enemmän toimintaa ja isompia taisteluita; Fitziltä tuntui kuluvan ikuisuus päästä sinne jännittävien juttujen luokse. "Assassin's Quest" keskittyi enemmän kertomaan niistä Hobbin luoman fantasiamaailman ihmeistä.

Alusta asti tämän kirjan jännittävin kysymys oli mielestäni se, että mitä ne rannikolle hyökkäilevät ulkosaarelaiset oikeasti haluavat O.O

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti